sobota, 26 września 2015

Sposób na przeziębienie, zakwasy, lepszą koncentrację


   Nadeszły niezbyt ciekawe dni. Leje, brak słońca, gwałtowny spadek temperatury... brrrr.
  
    Po ostatnich wojażach w klubach fitness oraz przebojach z klimą (ustawianą nie wiedzieć czemu na 14- 16 stopni, podczas gdy na zewnątrz upały 30... 24 stopnie..), moje zatoki powiedziały w końcu "DOSYĆ".     

    Zaprana równo, rozdygotana, leżę pod kołdrą i mam przymusowe lenistwo.
Umysł pracuje gorzej, koncentracja rozlazła się nie do poznania, a NIE-miły zakwas wydłużył się w czasie o dwa "bonusowe" dni;-P.  Nadchodzi jesienno-zimowa gehenna. Nic dodać nic ująć.
 
     Jak poradzić sobie z tymi dobrze znanymi momentami, gdy musisz pracować na najwyższych obrotach a organizm mówi kategorycznie "STOP"?

   Masz tylko weekend na porządne wyleżenie się, wygrzanie oraz doprowadzenie organizmu do stanu przyzwoitego funkcjonowania. Musisz skutecznie opanować problem tak, by od poniedziałku było z tobą znacznie lepiej.

 Oto kilka nowych i sprawdzonych już sposobów, które efektywnie wdrażam od tygodnia;-)


1. Sprawdzony sposób na przeziębienie zatok:

  • Herbatki z malinami, hibiskusem, dzikim bzem, aronią oraz naturalnym kwiatem lipy - zaparzaj 10 minut!!!
  • Do śniadania zjedz połówkę lub całą papryczkę chilli ( z kanapkami z feta lub zerem kozim). Zrób to jeżeli nie czujesz już smaku ani zapachu - czyli w fazie skutecznie "zapranych" zatok. Pieczenia też nie poczujesz, gwarantowane. Zawsze możesz p;opić herbatką owocową. 
CHILLI  - zawiera kapsaicynę (przyśpieszającą regenerację u sportowców - czyli przy okazji przyczyni się do szybszej regeneracji zakwasów;-D) . Chilli oczyszcza drogi oddechowe, na działanie rozgrzewające,  anty bakteryjne i wspomaga leczenie przeziębień wywołanych przez wirusy. Ponadto obniża poziom złego cholesterolu - LDL.

LIPA + MALINA - tradycyjny sposób babć, działanie rozgrzewające, napotne, relaksujące, wspomaga dobry sen (sen odgrywa kluczową rolę w regeneracji i szybszym dochodzeniu  do zdrowia).



2. Białkowy, zdrowy, ekspresowy (I SMACZNY!!!) lunch:

  • pieczywo pełnoziarniste, razowe;
  • ser sypki - TESCO - o wysokiej zawartości białka i wapnia;
  • małże - promocje LIDL, TESCO, BIEDRONKA;
  • orzechy nerkowca;
  • świeża bazylia;
  • musztarda miodowa;
  • zielona herbata z malinami;-))



 3. Kakao z cynamonem i naturalną laską wanilii - wzrost koncentracji,

  • kakao Wedel ( o obniżonej zawartości tłuszczu;
  • laska wanilii - odkrój 4 kawałeczki i wrzuć do zaparzania razem z kakaem i cynamonem ( zaparzasz 10 minut!)
  •  cynamon sypki (ilość dowolna- jak lubisz;-))
  • dodaj łyżkę (ew. 2 łyżki mleka kokosowego, migdałowego, sojowego, koziego - takiego jakie lubisz)
  • NIE dodawaj cukru!!!

 KAKAO : zawiera m.in: magnez, chrom, selen, cynk, wapń,witamina - E,B, fosfor, potas, antyoksydanty, polifenole (flawanony, antocyjanidy, flawonole, flawanole izoflawony i flawony), teobrominę, fenyloetyloaminę, anandamidy, fenyloalaninę i tyrozynę. Działanie kakaa na organizm jest wszechstronne. Pozytywnie działa na układ nerwowy - zwiększa wydzielanie endorfin, obniża poziom stresu, wspomaga leczenie przeziębień (działanie przeciw bakteryjne i wirusowe).

 CYNAMON: działanie przeciwwirusowe i antybakteryjne, działa hamująco na wzrost chorobotwórczych drożdżaków i pleśni (powodują zapalenie mięśnia sercowego, zapalenie płuc) ,które mogą rozwijać się w źle przechowywanym lub długo leżącym na sklepowych półkach jedzeniu.

WANILIA - syrop z wanilii stosuje się podczas stanów gorączkowych. Przeciwdziała ona również zaburzeniom trawienia.




 4.Maść niedźwiedzia - szybki sposób na niechciany zakwas:

   Wreszcie postanowiłam wypróbować słynną Maść Niedźwiedzią ( cena - 15 złotych) . Podobno jest niezwykle skuteczna na zakwasy oraz wszelkie zapalenia. Maść chłodzi - redukuje stan zapalny co jest niezwykle ważne podczas szybkiego działania tuż po jego wystąpieniu. W aptekach jest jeszcze dostępna rozgrzewająca wersja, której absolutnie nie polecam, gdyż pogłębia tylko stan zapalny.

   Do tej pory moim sprawdzonym sposobem na zakwasy, po bardzo intensywnych sesjach treningowych ( czyli 3 godziny - 3 dni pod rząd w klubie, treningów crossfit, wzmacniających, interwałowych) było picie maślanki, jogurtów naturalnych oraz , oczywiście oprócz odżywki białkowej (80%) tuż po treningu, jedzenie 3-4 razy dziennie białego mięsa (łosoś, kurczak).
 Teraz wspomogę się również tą ciekawą maścią.



  Reasumując.
"Domowych" i naturalnych sposobów na zachowanie zdrowia i dobrej kondycji organizmu, może być wiele. Jakie są Twoje naturalne sposoby walki z choróbskami okresu jesienno - zimowego? Podziel się swoimi obserwacjami w komentarzach!



13 komentarzy:

  1. Cała nasza rodzinka biega. Teraz zaczyna się okres jesienno-zimowy. Okres przygotowawczy bardzo ważny. Biegamy na dworze, więc jesteśmy często narażeni na przeziębienie. Dzięki za przepisy i sposoby na pewno z nich skorzystamy.:)

    Pozdrawiam, Asia z Rodzinka Biega

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mój wpis wniósł coś nowego;-))

      Usuń
  2. O proszę bardzo podoba mi się pomysł z kakao i cynamonem ciekawi mnie też czy taki napój sprawdziłby się po kolacji na lepszy sen. Ostatnio mam problemy ze snem właśnie, często budzę się w nocy i nie wiem jak temu zaradzić jakieś rady ?

    Na zatoki i ogólne przeziębienie lubię mleko z czosnkiem i dodatkiem masła w formie takiego trochę wywaru. Póki nie ostygnie to wdycham ten zapach

    Liczę na jakieś cenne rady odnośnie problemów ze snem

    Pozdrawiam Cyprian

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mleko z czosnkiem to klasyk! Zawsze działa;-))
      Problemy ze snem to rzecz bardziej złożona, ale nie przejmuj się. Kiedyś też miałam taki okres w życiu i mogę doradzić ci mnóstwo sposobów.
      1. kakao z cynamonem po kolacji ( byle nie późnej czyli najlepiej do godziny 19:00), pij jak najbardziej.
      2. Przyjrzyj się w jaki sposób działasz w ciągu dnia i czy są jakieś sytuacje stresowe w Twoim życiu, to one będą w dużej mierze odpowiadały za problemy ze snem. Postaraj się je przemyśleć i znaleźć rozwiązania, nawet gdybyś musiał długo nad nimi myśleć, nie zrażaj się, tylko zapisuj sobie wszystko w zeszycie!
      3. Spróbuj pochodzić trochę (zacznij od 1 x w tygodniu, jeśli efekty będą dobre spróbuj 2 x w tygodniu) na masaże relaksacyjne ( do fizjoterapeutów lub dobrych gabinetów kosmetycznych). Masaże stosuj wieczorem na 2-3 godziny prze pójściem spać. Mnie one pomogły w okresie bezsenności. Dowiedz się najpierw u lekarza internisty, czy nie masz żadnych przeciwwskazań by chodzić na masaż.
      4. W pozostałe dni rób łagodne treningi na 2-3 godziny przed snem 9najlepiej gdy jest ładna pogoda idź do parku, a nie na pełną hałasu siłownię z bieżniami), trening wykonuj w strefie tętna 55 - 65 % MHR ( 220 - wiek = Twoje max. tętno /// 55% x Twoje max. tętno // 65% x Twoje max. tętno = PRZEDZIAŁ TĘTNA dla wieczornego treningu).
      5. Weź ciepłą kąpiel, relaksującą , przed snem.
      6. Czytaj książki, które cię odprężają (żadnej przemocy i horrorów). Pamiętaj,że w stanie przemęczeniu lub zestresowania, nasza psychika potrzebuje pozytywnych wrażeń.
      7. Sprubój pochodzić na zajęcia z jogi. Dla osób początkujących lub relaksacyjne typu Body&Mind. Na jakiś czas zrezygnuj z ostrych i intensywnych treningów typu crossfit, power pump, ciężary, intensywne interwały. Na jodze wyćwiczysz siłę funkcjonalną. Nie raz te z pozoru spokojne zajęcia, dają większego kopa niż HIIT. Trenuję jogę od ponad roku. Siła ramiona wzrasta stopniowo ale bardzo wyraźnie, mięśnie na plecach uwidaczniają się w szybkim tempie, zawłaszcza iż joga zawiera takie asany jak stanie na rękach , kruk , podpory z uniesioną nogą, świeca z opuszczaniem nogi prostej, mostki - tak jak w KALISTENICE;-). P.S na jogę chodzi dużo mężczyzn w wieku od 18 do 60 r.ż. Proporcje na sali są takie 50% kobiety: 50% mężczyźni!!!
      8. Zobacz czy jakiś produkt cię nie uczula. Obserwuj reakcje swojego organizmu.
      Wypróbuj na razie te sposoby i nie martw się. Czasem na sen wpływa również zmieniająca się pogoda, która w tym roku dała nam nieźle do wiwatu!
      Pozdro!

      Usuń
  3. Ja na choróbsko polecam kaszę jaglaną, mnie pomogła:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. MMniam! Też lubię<3. Słyszałam o jej właściwościach wspomagających leczenie przeziębień wirusowych.
      Polecam również omlety i ciasta z mąki z kaszy jaglanej;-))

      Usuń
  4. 1 sposób prawie idealny, niestety niedawno się dowiedziałam że mam refluks i wszystko ostre odeszło :<
    Ale kakao jak najbardziej sobie zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie odstaw ostre produkty!Kakao z cynamonem jest świetnym rozwiązaniem;-)). Herbata z malinami z imbirem oraz miodem lipowym. I kasza jaglana - na obiad, na śniadanie - z mlekiem, tak jak radzi Kinga!

      Usuń
  5. Kakałko wygląda przepysznie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aż się uzależniłam - kakao + cynamon, zawsze po treningach!;-))

      Usuń
  6. Maść niedźwiedzia naprawdę pomaga! ;) Aż jestem w szoku, że tak pomaga na zakwasy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przydatny lek w domowej apteczce sportowca;-))

      Usuń
  7. Ja już niestety pierwsze jesienne przeziębienie przeszłam...

    OdpowiedzUsuń

TOP